Brandingul de angajator -recenzie-

Resurse umane

Facultatea De Comunicare Si Relatii Publice

Master "Comunicare Manageriala Si Resurse Umane"

Curs: cultura organizationala

Brandingul de angajato

-recenzie-

Citind cartea "Brandingul de angajator" ma gandeam ca poate a venit vremea ca si autorii romani sa iasa din tiparul clasic al cartii atotcuprinzatoare si sa transmita informatiile - foarte documentate si interesante de altfel - intr-o forma mai accesibila.

Acesta carte reprezinta un concept care exprima excelent perspectivele complexe ale companiilor contemporane, ce cuprinde tehnici de marketing pentru a sprijini recrutarea. Vine ca suport pentru specialisti, corpul academic, practicienii din comunicare, relații publice, marketing, branding si resurse umane.

Autoarea isi propune definirea notiunii de branding de angajator, bazandu-se pe analiza mecanismelor esentiale de constructie a unui brand de angajator si tinand seama de rolul vital al culturii organizationale.

"Brandingul de angajator" este o carte interesanta care dezbate un subiect relativ nou in Romania, dar care promite multe. Angajatul ideal - competent si loial - este o preocupare constanta pentru directorii de resurse umane. Cum impiedici plecarea angajatilor valorosi? Cum ii fidelizezi? Cum ii faci sa adere la valorile companiei? Unul dintre raspunsuri ar putea fi gasit citind "Brandingul de angajator".

Autoarea Mihaela Alexandra Ionescu incepe prin a contura termenul de employer branding oferind atat simple definitii ("marca de incredere a companiei - suma partilor, ceea ce o face unica, ceea ce o reprezinta, personalitatea sa", "brandul de angajator inseamna sinergia promisiunilor, aspiratiilor, valorilor si culturii organizationale, ceea ce face ca o companie sa fie unica") cat si explicatii complexe. De altfel, acest concept este analizat din mai multe puncte de vedere: al brandingului, al comunicarii, al relatiilor publice, al marketingului si al managementului de resurse umane. Pe scurt, brandingul de angajator este considerat o iminenta care culmineaza cu trairea brandului de catre angajat, ceea ce inseamna a fi atasat de brand, a-l reprezenta in majoritatea imprejurarilor, in viata profesionala, in viata privata, in viata sociala. Este deasemenea interesanta concluzia discutata la finalul capitolului intai: HR marketingul se plateste, employer brandingul se castiga.

Capitolul 2 ofera directive practice in ceea ce priveste construirea unui brand de angajator. In acest sens primim si cateva exemple de proceduri cum ar fi situatia firmelor: Raiffaisen, British Petrolium Thailanda, Reuters.

In tot acest discurs se incadreaza perfect capitolul despre cultura organizationala care este considerata realitatea brandului. Cultura este un fenomen cu un impact puternic, inconstient si tacit insa; este asemenea personalitatii si caracterului: vedem comportamentele care rezulta din caracter si personalitate dar nu vedem cauzele. Ne sunt deasemenea oferite cateva exemple relevante din experienta lui Edgar Schein.

De actualitate este subiectul despre cum isi aleg romanii angajatorii de top iar testul pilot oferit vizeaza evidentierea masurii in care angajatii de pe piata romaneasca se orienteaza in alegerea organizatiei in care doresc sa lucreze, in functie de calitatea de Employer of Choice (EOC).

Capitolul 6, Brandingul de angajator - exemple de buna practica se vrea a fi o aplicare a teoriei prezentate iar modelele oferite (Standard Life Investment, Southwest Airlines, T-Mobile U.S.A., Coca Cola HBC Romania)sunt mai mult decat graitoare. Constituirea unui brand puternic de angajator poate reprezenta pentru companii o strategie pe termen lung pentru a contracara dificultatile generate de criza de talente si de problemele privind retentia personalului. Brandul de angajator reprezinta sintetizarea motivelor pentru care oamenii si-ar dori sa isi construiasca o cariera in cadrul unei companii. Cu alte cuvinte, felul in care o companie isi trateaza angajatii devine un produs in sine si oamenii incep sa dezvolte o opinie despre asta. Avand in vedere ca angajatii sunt primii ambasadori ai brandului si brandul de angajator atrage/sau nu potentiali angajati as zice ca este extrem de important cum percep oamenii angajatorul.

Pentru aceasta firmele trebuie sa fie foarte sensibile si sa aiba strategii si politici de brand de angajator care inseamna (si aceasta este nucleul dur in crearea ethosului unui brand de angajator) imbunatatirea calitatii vietii profesionale si personale, a calitatii vietii comunitatii etc. Toate acestea in conditiile in care brandul de angajator implica, mai intai de toate, ca realitatea din organizatie sa fie aceeasi ca imaginea transmisa (si aceasta presupune un foarte bun management al oamenilor).

De multe ori insa, brandul de angajator este perceput ca un nou instrument subtil de reclama ascunsa. Dar promovarea brandului de angajator nu se face prin mijloacele advertisingului, ci prin cele ale relatiilor publice interne si externe. Relatiile publice aduc si mentin beneficiile reputatiei de angajator printr-o circulatie corecta a informatiilor in interior si in exterior. Relatiile publice nu sunt marketing, nu inseamna cumpararea unor reclame pe care le difuzezi pe radio sau pe TV. Ele asigura nucleul dur al brandului de angajator: fac ca mesajul sa ajunga la publicurile tinta corect, concordant cu realitatea brandului. Relatiile publice asigura credibilitatea brandului.

Putem concluziona enumeran cateva castiguri ale aplicarii unei strategii de relatii publice in constructia unui brand de angajator: creste profilul national al companiei, furnizeaza publicitate credibila din partea tertilor, furnizeaza material pentru recrutare, reduce timpul pentru recrutare si cheltuielile, ii entuziasmeaza pe angajati pentru ca se simt alaturi de un castigator, conecteaza organizatia cu industria si cu oamenii influenti.

Consider ca aceasta carte este un element nou si totodata necesar pentru managementul resurselor umane din Romania. Ar trebui insa ca acest concept sa fie incurajat si promovat mai mult pentru ca mai presus de castigul material se afla confortul psihic si fizic al omului, prestigiul sau si atitudinea celorlalti fata de el.